Elke seconde telt bij een cyberaanval, lek of een ander digitaal noodgeval. Snel handelen is dan een noodzaak. Om cyberslachtoffers zo snel mogelijk aan de bel te laten trekken, heeft IP4Sure het Cyberlab noodnummer in leven geroepen om de drempel tot hulp te verlagen.
Hulp bij acute problemen
Het Cyberlab team van IP4Sure is gespecialiseerd in het veilig terughalen van data, het verkleinen van (financiële) schade door een cyberaanval en het opsporen van de daders. Cyberlab richt zich op alle facetten van cybercrime: zowel externe als interne dreigingen. Ook is het noodnummer bedoeld voor andere acute cybersecurityproblemen.
> Bel of app naar 040-2095020 voor directe hulp.
Of u nu voor een kleine situatie appt of voor een cybercatastrofe belt: de cybersecurity specialisten van IP4Sure helpen u de gevolgen zo klein mogelijk te houden.
Het noodnummer is nieuw, Cyberlab niet
Cyberlab is al eerder opgericht om organisaties extra te weren tegen de toenemende en complexere cyberdreigingen van tegenwoordig. Tenslotte blijven cybercriminelen inventief. Ze komen steeds met nieuwe manieren om slachtoffers te maken. Over het algemeen nemen organisaties maatregelen om deze aanvallen succesvol te voorkomen. Helaas zijn niet alle bedrijven hierop berekend.
Het Cyberlab noodnummer is om die reden voor iedereen die te maken krijgt met cybercrime toegankelijk. Ook organisaties die nog geen klant zijn bij IP4Sure kunnen rekenen op hulp. Nadat de aanval is veredeld, ondersteunen we met preventieve maatregelingen om een herhaling te voorkomen.
Hoe gaat Cyberlab te werk?
Belt u naar het noodnummer? Dan inventariseren we wat er aan de hand is en overleggen we met u in hoeverre wij tot actie mogen overgaan. Over het algemeen gaan we als volgt te werk:
1. Schade tot een minimum beperken
Tijd is vaak de grootste vijand bij een cyberaanval. Zeker in het geval van ransomware is het belangrijk meteen in actie te komen om te voorkomen dat het hele netwerk wordt aangetast. Stap 1 is daarom altijd het stabiliseren van de situatie. Dankzij onze actuele kennis van bedreigingen weten we snel genoeg te handelen om de schade tot een minimum te beperken. Denk aan het terughalen van versleutelde data.
2. Onderzoek naar de aard van de aanval
Is de situatie stabiel? Dan gaan de cyberlabexperts op onderzoek uit. Want hoe heeft dit kunnen gebeuren? Toegang tot een cloud-based log kan hierbij erg helpen, want op die manier is precies te zien wat er is gebeurd. Heeft een medewerker geklikt op een malafide link? Was er een lek waar een hacker misbruik van heeft gemaakt? Of is de bedreiging binnen gekomen in de bijlage van een mail? We gaan op zoek naar de bron om met deze kennis herhaling te voorkomen.
3. Bewijsmateriaal verzamelen
Achter een ransomware aanval, internetoplichting, chantage of een DDoSaanval zit altijd een dader. Wij gaan er niet mee akkoord dat ze ermee weg komen, dus we verzamelen zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Niet alleen met als doel te achterhalen waar de aanval vandaan kwam, maar ook om de politie te helpen bendes op te sporen. Alle aangiftes van bedrijven bij elkaar maken de kans veel groter dat de politie de daders daadwerkelijk pakt.
Daarnaast helpt de verzameling van bewijsmateriaal ook met het herkennen van nieuwe vormen van cybercriminaliteit. Dat geeft de mogelijkheden betere bescherming te ontwikkelen.
Goed om te weten: verzekeringsmaatschappijen vragen altijd om een kopie van uw aangifte wanneer u een schadevergoeding aanvraagt.
4. Helpen met voorkomen
Is de rust enigszins wedergekeerd? Dan geven we vrijblijvend advies over hoe u een aanval in de toekomst zoveel mogelijk voorkomt. Tenslotte is herhaling het laatste wat u wilt. Een cyberaanval kan met een beetje pech flink wat bedrijfsschade opleveren.
Noteer het noodnummer
Natuurlijk hopen we dat u geen slachtoffer wordt van cybercrime. Maar sla voor de zekerheid het noodnummer (040-2095020) op in de contacten van uw smartphone. Dan ligt de snelle hulp in ieder geval binnen handbereik!