Direct hulp nodig? Bel of app ons noodnummer.

040-2095020

Cyber security

  • 17 aug, 2020

Leren van een security incident

Een security incident is niemands idee van een ideale maandag. Weinigen staan te springen om een kwetsbaarheid in hun digitale infrastructuur. Toch zijn security incidenten als een soort “cadeau” te zien. Het is een kans om te leren. En: een kans om het nooit meer te laten gebeuren.

Zeker in een tijd waarin de digitale dreiging steeds meer toeneemt, is het belangrijk een les te trekken uit security incidenten. De vraag is tegenwoordig niet of u er last van gaat krijgen, maar wanneer. Zonde om een incident te laten gebeuren, het op te lossen en er vervolgens weer een te krijgen. Dat ene incident geeft namelijk heel veel informatie.
 

Wat er vaak gebeurt bij een security incident

Een eerste – logische – reactie op een security incident is een vinger in de dijk stoppen. De kwDe vulnerability scan, de pentest en hun verschillenetsbaarheid verhelpen en verdergaan. Ja, het is een oplossing. Maar niet dé oplossing. Want wat doet u wanneer er nog een security incident optreedt? Ook daar een vinger in stoppen?

Het is goed om te begrijpen dat een technische kwetsbaarheid vaak niet opzichzelfstaand is. Ja, een vinger in de dijk verhelpt dat ene gat. Maar als de volledige dijk niet goed gebouwd is, breekt deze op een gegeven moment toch echt door. Dat is met een digitale infrastructuur hetzelfde. Een kwetsbaarheid is regelmatig een teken dat er meer aan de hand is.
 

Een kwetsbaarheid komt nooit alleen

Meestal is zo’n security incident een signaal dat er iets op grotere schaal niet klopt. Waar rook is, is vuur. Enkel focussen op het herstellen van hetgeen dat rookt, is dus niet voldoende. Het is regelmatig een voorbode dat er meer problemen kunnen gaan ontstaan.

Hoe dat kan? Vaak ontstaat een kwetsbaarheid doordat een mens deze in het proces over het hoofd heeft gezien. Dat betekent dat er een kans is dat wanneer het proces hetzelfde blijft, er in de toekomst door dezelfde fout weer nieuwe kwetsbaarheden ontstaan.
 

Voorkom dat u pleisters blijft plakken

Waarschijnlijk hebben we ons punt gemaakt: een security incident is niet één losstaand iets, maar juist een gebeurtenis die wat zegt over uw volledige security. Een gebeurtenis waar veel uit te leren is. De natuurlijke reactie op een incident is vaak reactief in actie komen, maar een proactieve en preventieve benadering die verder kijkt dan dat ene incident verbetert de volledige security.
 

Zo leert u voortaan van een security incident

Natuurlijk, stap één is en blijft altijd het verhelpen van de kwetsbaarheid. Maar daarna komt het belangrijkste: goed snappen waarom het gebeurd is. Waarom heeft dit specifieke security incident plaatsgevonden? Waarin werd er technisch tekort gekomen? Welke fout is er in het proces gemaakt waardoor het heeft kunnen gebeuren?

Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een webapplicatie. Soms kan een ontwikkelaar per ongeluk een kwetsbaarheid coderen en deze zonder extra controle toevoegen aan de applicatie. Een foutje kan altijd gebeuren. Maar dat deze niet op tijd gedetecteerd is, wijst op een tekortkoming in het proces. Dan is het dus zaak niet alleen specifiek het security incident op te lossen, maar er ook voor te zorgen dat deze fout niet nog eens voor kan komen.
 

Stappen om te doorlopen na het implementeren van een oplossing

Er zeker van zijn dat een security incident meer dan alleen hoofdpijn en slapeloze nachten oplevert? Doorloop dan na het oplossen van een incident altijd de volgende stappen:

1. Is er iets gebeurd door misconfiguraties door de mens?
2. Kan het zijn dat de fout die dit security incident heeft veroorzaakt ook op andere plekken zit?
3. Haal iemand erbij die met een frisse blik naar de infrastructuur kijkt.
4. Degene die kennis heeft van de infrastructuur moet nieuwe kennis doortrekken.

Securityminded implementatie

Al met al mag er in zijn geheel meer securityminded gekeken worden naar de digitale omgeving van organisaties. Het is beter meteen met cybersecurity in het achterhoofd te gaan implementeren, dan achteraf problemen op te lossen. Securityminded werken is een stuk minder duur, minder risicovol en minder tijdrovend.

Dus leer van incidenten! Want door het ten harte te nemen, kunt u er de volgende keer aan het begin al rekening mee houden.

Inschrijven nieuwsbrief

Lees ook...

Cyber security

  • 18 apr, 2024

10 WiFi tips: Wat kan een hacker ermee?

Zijn er in Nederland eigenlijk nog wel bedrijven zonder WiFi-netwerken? De friettent? De bakker? Nee, ook die hebben een WiFi…

Lees verder

Detection & Response

  • 9 apr, 2024

Wat is een SOC (Security Operations Center)?

Een Security Operations Center (SOC) is al lang niet meer alleen voor de hele grote jongens. Steeds meer uiteenlopende organisaties…

Lees verder

Threatlandschap

  • 26 mrt, 2024

Hoeveel Smart Home apparaten zijn een poort naar China?

Recent kopte de NOS met “Amerikaanse overheid kan bij e-mail van Nederlandse overheden en kritieke bedrijven”. Het is niet ondenkbaar…

Lees verder

Human Factor

  • 25 feb, 2024

90% van werknemers neemt bewust beveiligingsrisico’s

De mens als belangrijke factor binnen de cyber security is op zichzelf niets nieuws: met social engineering spelen hackers al decennia lang in op…

Lees verder

Uw cyber security bespreken en advies ontvangen?

Afspraak maken

Vragen over cyber security? Bel ons vrijblijvend op:

Afspraak maken

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Privacy policy*